Dél-India
Évezredes templomvárosok, illatos fűszerkertek és teaültetvények,
trópusi lagúnák és tengerpartok, a gyarmati múlt öröksége:
Dél-India
2025. december 30. – 2026. január 15.
Aki ezt megmutatja; Dr. Wilhelm Zoltán, geográfus, habilitált egyetemi docens, a PTE TTK Földrajzi és Földtudományi Intézete Ázsia Központjának igazgatója, 2015-2019 között a Delhi Magyar Tájékoztatási és Kulturális Központ vezetője, Magyarország Nagykövetségének kulturális tanácsosa. Összesen hét évet töltött Indiában, ahol alkalma nyílt az ország népesség- és településföldrajzának kutatására, illetve India regionális földrajzának mélyreható tanulmányozására. Mindemellett bejárta az ország minden szegletét, ahová szívesen kalauzolja el az érdeklődőket is.
1. nap: 2025. december 30. hétfő: Budapestről utazás menetrendszerinti repülővel, átszállással ….
2. nap: 2025. december 31. kedd: …, s érkezés Indiába, Chennaiba (Madras), a hajnali órákban, a szállás elfoglalása, pihenés, majd reggeli után városnézés, akklimatizálódás a kellemes, nyári hőmérsékletet (28-30°C) kínáló tengerparton. Madras volt az az arkhimédészi pont (Szt. György erőd), ahonnan a britek meghódították a szubkontinenst. Ennek megfelelően számtalan, a brit gyarmati időkből származó emlék színesíti Dél-India legnépesebb metropoliszát (6,6 millió lakos). Az Állami Múzeum, a Legfelsőbb bíróság épülete és a Szt. György erőd felkeresését követően ellátogatunk Tamás apostol mártírhalálának és relikviáinak helyszínéül szolgáló Szt. Tamás-hegyre, majd az egykori, számára hajlékot nyújtó barlang felett emelt katedrálist tekintjük meg (San Thome katedrális). Ezt követően a Marina Beach-en sétálunk, vacsorázunk, szilveszterezünk.
3. nap: 2026. január 1. szerda: Chennai (Madras) – Mamallapuram (Mahabalipuram) – Puducherry (Pondicherry) kb. 160 km; Reggeli után az Indiai-óceán melléktengere, a Bengál-öböl partvidékén haladunk déli irányban, első megállónk a Madras Crocodile Bank, mely 15 krokodilfaj – többek között a kipusztulás szélén álló indiai gaviál – otthona, számos más hüllő- és madárfaj mellett. Ezt követően az UNESCO világörökségi helyszínként nyilvántartott Mamallapuramba látogatunk. A dél-indiai hindu dinasztiák egyik legjelentősebbje a Pallava uralkodók lélegzetelállító építményeit tekintjük meg. Tulajdonképpen az építmény jelző csak az évszázadokon keresztül a tengerparti homokdűnék alá temetett Parti-templom esetében helytálló, mivel a többi látnivaló olyan monolit, pl. a VII. századi Öt Ratha-szentélyei, amelyeket hatalmas, több milliárd éves gránitsziklákból faragtak ki. Gigantikus ingókőként vigyázza a tájat Krishna vajlabdája, de az igazi meglepetést a mitikus Arjuna vezeklése című, csodálatos, monumentális relief tartogatja számunkra. Befejezésül a Dharmaraja barlangtemplomának hűsében idézhetjük fel a Pallavák és szobrászaik zsenialitását. A szállásunk az egykori francia gyarmat Pondicherry varázslatos, belvárosi rue-inek egyikében lesz, ahonnan elsétálhatunk a Basilique du Sacré-Cœur de Jésus de Pondichéry, vagy a Cathédrale de l'Immaculée-Conception de Pondichéry templomaihoz a francia riviérát idéző tengerparton.
4. nap: 2026. január 2. csütörtök: Pondicherry (Puducherry) – Chidambaram – Tranquebar (Tharangambadi) – Kumbakonam kb. 180 km; A francia Pondicherryből az egykori dán gyarmat Tranquebarba (Tharangambadi) utazunk – az egyik legbecsesebb Síva-szentély (Chidambaram) felkeresése után –, ahol meglátogatjuk az 1624-ben épült Dansborg erődjét, illetve a New Jerusalem-templomot. Ezt követően egy időre elszakadunk a tengerparttól és a gyarmati kulturális örökségektől, a szárazföld belseje és a dravida civilizáció magterülete felé vesszük az irányt, ahol az első megállónk és a szálláshelyünk a 18 templomáról híres, a hatalmas Chola-dinasztia egyik legfontosabb, ősi városa, Kumbakonam lesz, itt – többek között – elmerülünk a XII. századi, ma is működő UNESCO világörökségi Airavatesvara-templom vibráló, színes történetében.
5. nap: 2026. január 3. péntek: Kumbakonam – Thanjavur (Tanjore) – Tiruchirappalli (Trichy) kb. 110 km; Újabb UNESCO világörökségi helyszín vár ránk a lenyűgöző, Szent István korabeli Brihadishwara-templom Thanjavurban, amely alakjával, díszítéseivel, a felhasznált építőkövekkel és az elhelyezkedésével is különbözik a többi, Tamil Nadu-i hindu templomtól. A Cholák templomépítészetének remeke után az 1535-ben, a Nayak-dinasztia építtette, hét különböző építészeti stílust ötvöző királyi palotába látogatunk. Ezt követően a Tamil Nadu állam földrajzi középpontjában fekvő Tiruchirappalliba érkezünk, mely már az i.e. III. században is a Cholák fővárosa volt, akiktől a Pallavák ragadták el, majd a Pandyák kezébe került, de még a Delhi szultanátus urai is diszponáltak felette. Ennek megfelelően eklektikus és grandiózus kulturális örökséggel rendelkezik. A hatalmas gránitbatoliton elhelyezkedő, 400 lépcsőfok megmászásával elérhető Sziklaerőd-templom és az azon túl még 187 lépcsőt legyőzve megközelíthető Ganésa-templom különleges atmoszférájuk mellett nagyszerű kilátást ígérnek az ősi városra, többek között a fantasztikus, sokak szerint India legnagyobb templomára, a Sri Ranganathaswamyra (természetesen felkeressük), mely 49 különböző szentélynek ad otthont.
6. nap: 2026. január 4. szombat: Tiruchirappalli – Chettinadu – Madurai kb. 180 km; Tiruchirappalliból Chettinaduba utazunk, mely a helyi, gazdag chettiar kereskedőközösség legfontosabb települése volt, ennek környékén kb. 20000 egyedi kialakítású, különlegesen díszített kúriát építettek, ezek közül tekintünk meg néhányat. Ezt követően Madurai felé vesszük az irányt, amely az ősi tamil civilizáció kulturális fővárosa, egyben India egyik legrégebb óta lakott városa. Madurainak kiterjedt kereskedelmi kapcsolatai voltak, pl. az ókori Rómával is. A település szíve és lelke a hathektáros Meenakshi Amman-templom, melynek jelentőségét a Taj Mahalhoz szokták hasonlítani. A szent hely felkeresése után még a Tirumalai Nayak-palotát látogatjuk meg, illetve a naplementét a Mariamman Kovil Teppakulamnál várjuk be.
7. nap: 2026. január 5. vasárnap: Madurai – Kanyakumari (Cape Comorin) kb. 250 km; Maduraiból több milliárd éves maradványhegyek között, Tamil Nadu államot átszelve, a szubkontinens legdélebbi pontjára utazunk, Kanyakumáriba, ahol három víztest találkozik: az Indiai-óceán, a Bengál-öböl és az Arab-tenger. Ennek megfelelően kiemelkedően szent helyről van szó, melyet érdemes körbesétálni, a kisebb-nagyobb nevezetességeket felkeresni, élvezni a különleges atmoszférát. A kagylókürtökkel búcsúztatott (és másnap hajnalban köszöntött) Nap tengerbe olvadása egyedülálló élmény, csakúgy, mint a napfelkelte. A kontinenstől 400 m-re található kisebb gránitszigeteken álló, grandiózus (40,5 m magas) Thiruvalluvar-szoborhoz (tamil költő) és a Vivekananda-emlékműhöz való hajózás opcionális (kb. negyedóra és kb. 1000 Ft).
8. nap: 2026. január 6. hétfő: Kanyakumari (Cape Comorin) – Varkala kb. 150 km; Megtekintjük a napfelkeltét a Bengál-öböl felett, majd a reggelit követően az Arab-tenger partján folytatjuk utunkat a gyönyörű keralai Varkala strandja felé. Varkalában két éjszakát töltünk, lehet választani a tengerparti pihenés és a csodálatos keralai lagúnák felkeresése között.
9. nap: 2026. január 7. kedd: Varkala; Tengerparti pihenés vagy, (opcionális) csónakázás a keralai lagúnákban.
10. nap: 2026. január 8. szerda: ; Varkala – Fort Kochi (Cochin) kb. 170 km; Kb. 5 órás közlekedés után, mely az Arab-tenger Malabár-partján, lagúnákkal szabdalt vidéken történik, megérkezünk India egyik legvarázslatosabb városába, Fort Kochiba, mely, ahogyan a keralaiak nevezik földjüket, „Isten saját országa” egyik gyöngyszeme. Itt a multikulturalizmus megélt történelmi valóság. Az itt megtermelt fűszerekért tolongtak a kereskedők a világ minden részéről, ezért a kínai, arab, zsidó, európai, őskeresztény, katolikus és persze hindu kulturális kavalkád egyedülálló keveréke testesül meg az itteni turisztikai vonzerőkben is. Felkeressük az Indiába tengeri úton először megérkező európai felfedező, a portugál Vasco da Gama sírját a Szt. Ferenc-templomban, a több, mint 400 éves zsinagógát a fűszerkereskedők negyedében, a holland palotát, a kínai halászhálókat, részt veszünk egy csodálatos történetmesélő táncelőadáson, a kathakalin.
11. nap: 2026. január 9. csütörtök: Fort Kochi – Munnar kb. 140 km; Délelőtt felkapaszkodunk az egyedülálló látványt nyújtó Nyugati-Ghatok ősi hegységének lejtőin a britek által alapított hegyi állomásra, az 1500 m magasan fekvő Munnarba (itt elővehetjük az utazás megkezdésekor elpakolt melegebb ruháinkat), amely a dél-indiai teatermesztés központja, a Nilgiri tea hazája. A hegyoldalakon mindenütt látható teacserjék a zöld számtalan árnyalatában pompáznak, rövid sétát teszünk az ültetvények között, majd a különböző teaféléket kóstolhatjuk.
12. nap: 2026. január 10. péntek: Munnar – Udhagamandalam (Ooty) kb. 250 km; Ezen a napon vár ránk a leghosszabb utazás (kb. hét óra), de kárpótol a tájkép. Jobbára a Nyugati-Ghatok szerpentinjein kanyarog utunk, de – újfent – a Tamil-síkra is leereszkedünk, hogy keleti irányból jussunk fel Dél-India leghíresebb, szintén a hőguta kerülgette britek által alapított hegyi üdülő-településre, a 2300 m-es tengerszint feletti magasságban épült Ootyba, ahol vár ránk a kilátás, a kristálytiszta, hűvös hegyi levegő és a brit emlékek.
13. nap: 2026. január 11. szombat: Udhagamandalam (Ooty) – Mysore kb. 130 km; Újabb indiai tagállamba, Karnatakába lépünk át. Úgy tartja a mondás, ha nem láttad Mysore-t, nem láttad Dél-Indiát. A Wodeyar-maharadzsák építtette Mysore-palota számos terme és kiállítása egyedülálló pompájával tömegeket vonz. A grandiózus épületet az ünnepnapok estéin százezer égő teszi csodás égi jelenéssé. Természetesen felkeressük e kereskedőváros néhány, színes forgatagával magába szippantó piacát is.
14. nap: 2026. január 12. vasárnap: Mysore – Srirangapatnam – Tiruvannamalai kb. 350 km; A Mysore-tól 16 km-re fekvő, a Cauvery folyó szigetén épült Srirangapatnam történelméből két muszlim alak emelkedik ki, a britekkel oroszlánként szembeszálló szabadságharcos Tipu szultán és apja, Hyder Ali. Az általuk emelt épületek jelentik a legfőbb vonzerőt, a Daria Daulat, Tipu nyári palotája, illetve kettejük nyughelye a Gumbaz. Ezt követően búcsút intünk Karnatakának és visszatérünk Tamilföldre, ahol Tiruvannamalai lesz a napi végállomásunk. Itt az Arunachala-hegy előterében épített, tízhektáros, IX. századi Arunachaleshwar-templom jelenti a fő attrakciót.
15. nap: 2026. január 13. hétfő: Tiruvannamalai – Kanchipuram – Chennai kb. 200 km; Kanchipuram a VI-VIII. század között a Pallava-dinasztia fővárosa volt, számtalan templom őrzi ennek az időszaknak az emlékét. Ezek közül a Kailasanatha, az Ekambareshwara, a Kamakshi Amman, a Varadaraja és a Vaikunta Perumal tarthat számot az érdeklődésünkre, igény szerint. Délután, estefelé megérkezünk Chennaiba, ahol még egy napig élvezhetjük Dél-India varázsát.
16. nap: 2026. január 14. kedd: Chennai – Budapest; bevásárlás és szabadprogram Chennaiban a reptéri transzferig …
17. nap: 2026. január 15. szerda: … majd utazás menetrendszerinti repülővel, átszállással, s érkezés Budapestre a késő esti órákban.
Utazás: menetrendszerinti repülőkkel és midibusszal
Szállás: 15 éjszaka, 3-4*-os hotelekben, 2 ágyas szobákban, 2 fő/szoba elhelyezéssel
Ellátás: 15 reggeli
Ár: 609.000 Ft/fő legalább 12 utas esetén, 2 fő/szoba ill. kabin elhelyezéssel
Az ár tartalmazza:
- Indiában az utazást a program szerint
- szállás reggelivel
- programot a leírás szerint
- ásványvizet az utazás alatt
- Dr. Wilhelm Zoltán magyar nyelvű idegenvezetését
- a repülőjegy ügyintézését
- a vízum ügyintézését
- borravalókat
Az ár nem tartalmazza:
- a repülőtéri transzfereket Magyarországon
- repülőjegyet
- vízum díját (25 USD/fő)
- belépőjegyeket (kb. összesen 70 EUR)
- további étkezéseket (átlagosan napi kb. 17 EUR/fő, palackozott vízzel, üdítővel, bőséges ebéddel, vacsorával számolva)
- italfogyasztást
- egyágyas felár díját
- biztosítás: BBP-biztosítást (baleset, betegség, poggyász), útlemondási biztosítást
- bármilyen, olyan előre nem látható körülményből eredő költséget, mint a járat késés/törlés, sztrájk vagy bármely más természeti csapás
- személyes kiadásokat, például telefon költséget, mosoda díját, borravalókat sofőrnek, pincéreknek, idegenvezetőknek és poggyászhordóknak, stb.
Az út minimum 12 fő utas esetén indul.
Fontos: Az utazáshoz útlevél szükséges!
Az útlevélnek a visszaút dátumától számított 6 hónapig érvényesnek kell lennie!
Az utazás ideje alatt mindenkinek rendelkeznie érvényes utasbiztosítással, melyet irodánknál meg lehet kötni!
Felszállási helyek: Budapest